אתר מותאם למובייל
חווית גלישה במובייל היא החשובה ביותר כיום. מרבית הכניסות ברוב האתרים היא מהטלפון הסלולארי והמכשיר מאפשר הרבה פיצרים שבעבר נראו כמו חלום. מכשיר הטלפון החכם הקטן והחמוד שנמצא בכיס של כל אחד מאיתנו. כיום הוא מכונת מעקב משומנת ומתוחכמת אך ללא ספק גם כלי עזר רב כוח. כשבוחרים חברה לעיצוב אתרים ועיצוב גרפי חשוב מאוד לדעת שהם מתייחסים ברצינות להיבט נוחות הגלישה במובייל. בניית אתרים לסמארטפון לא מסתיימת באתר רספונסיבי פשוטו כמשמעו.
סטודיו ג’וזף – מובילים במדיה דיגיטלית ושמים דגש רב על התאמת האתר למובייל הן בפן העיצובי והן בשיטות הקמת האתר. לפרטים נוספים צרו קשר
גוגל יצאה בהצהרות כבר לפני שנים רבות. המליצה לכולנו להתאים את האתר לנייד ולאפשר גישה מותאמת מהמכשיר. בחודש מרץ 2018 זה נכנס רשמית. זה החל כבר לפני שנים רבות אי שם ב 2015 כשכתבנו על דינוזאורים שלא מתאימים את האתר למובייל. במאמר על אתר רספונסיבי או התאמה למובייל הדבר עדיין נכון להיום למעט העובדה שהיום אין דינוזאור שלא מבין כי זו חובה הכרחית. לדאוג שהאתר יעבוד היטב בסמארטפון זה חובה ולא בחירה. כיום בשונה מהעבר זו חובה הכרחית וכלי מפתח לכל התנהלות דיגיטלית ראויה, על כן המונח מובייל פירסט כלומר קודם כל מובייל.
מובייל פירסט
העתיד יאפשר לנו גישה סופר מהירה למידע אותו אנו מחפשים וגלישה מהירה עוד יותר לקבלתו. כבר היום, ואף לפני כשנתיים יצאה ההצהרה למובייל פירסט כלומר קדימות למכשיר נייד. כיום זה עניין מהותי מאוד בהבנה ובכניסה לתהליך עיצוב אתר ובניית אתר. כול מי שבתחום ועדכני בקורה, מייד יכוון ראשית לגרסת מובייל. ההבנה כי המסמארטפון הוא רק פתח ראשון לעתיד ייחודי ומרתק היא שמובילה את כולנו לחשיבה והתכנון לגלישה נכונה. בניית אתרים לנייד ולסמארטפונים תתחיל תמיד בתכנון חווית משתמש נכונה למובייל.
ברמה הפרקטית: האתר צריך להיטען במהירות הבזק. העיצוב והמבנה חייבים להיות מתוכננים ראשית למובייל ולאחר מכן לדסקטופ. נכון לא כולם גולשים במובייל בכל אתר אבל בכל זאת הקמת אתר שאינו מתייחס ראשית למובייל היא טעות חמורה והרת אסון.
מדוע עיצוב אתר למובייל ובניית אתר לסמארטפון?
זה פשוט מאוד, עיצוב למובייל הוא בהתייחס לגודל המסך ונוחות השימוש. שכן זה מובייל ולא מחשב שולחני. בניית אתר היא כבר למכשיר החכם וכמובן שהוא מובייל אך יש לו מוח, והמוח הזה הוא מטורף. עלכן סמארטפון – הטלפון החכם הוא זה שמתווה את מבנה הבנייה של האתר. כמובן שמובייל וסמארטפון הם אותו דבר על פי רוב כיום. זאת למרות שישנם דינוזאורים עם טלפון נטול אינטרנט וללא אפשרות גלישה והוא עדיין נייד אך זה ממש לא רלוונטי כאן לעניין.
לאחר שמבינים שמובייל זה קודם כל, מה עושים?
דפי אינטרנט מואצים AMP זו כעת השיטה הפופולארית להאצת עמודי מידע חשובים שמקבלים קדימות בזמני טעינה ומיקום במנועי חיפוש. נכון זה משנה את נראות העמוד משמעותית ולכן לא ממליצים על שינוי כל האתר אלא עמודי תוכן באופן כללי. בנושא זה כיום עדיין לא נאמרה המילה האחרונה וכי למרות שידוע ש AMP אכן משפיע על קידום במנועי חיפוש, עדיין ההצהרה של גוגל היא שזה לא כך. מה שכן היא כן אומרת שמובייל פירסט וחווית משתמש כן! אז ניתן להסיק את המובן מאליו.
מהו עיצוב מונחה למובייל \ סמארטפון ?
חשבו שנייה, מובייל מאפשר מיעוט נתונים במקביל בהיבט עיצובי כלומר על פי רוב טור אחד עד שניים בתוכן זה עוד אפשרי. על פי רוב התוכן מתקבל בצורה ליניארית אשר מצריכה דיכוטומיה מובהקת בין עיקר משמעותי לבין עיצוביים נוספים. כלומר, הגולש רואה תחילה את החלק העליון ומתחיל לגלול מטה בהנפת האצבע מעלה. זה מצריך מאיתנו חשיבה מעמיקה בניסוח התכנים וחלוקת מקטעים ברורה בהפרדת הרצף.
האם עיצוב לדסקטופ אינו חשוב יותר?
כמובן שהוא חשוב מאוד. ההשפעה של מבנה האתר במובייל במקרה של אתר רספונסיבי היא אינה מבטלת את עניין הדסקטופ. חשוב מאוד להתחיל את התהליך העיצוב והאפיון מתוך חשיבת מובייל ורק לאחר מכן לחבר אותו ולהתמיר אותו לגרסת המשחב השולחני.