על ייתרונות וחסרונות בתבניות פרמיום לעומת תבניות בהתאמה אישית

האם כדאי להשתמש בתבנית פרמיום או לבנות תבנית ייעודית מאפס.

כתבה זו הנה קצה המזלג של עולם התבניות וננסה לסמן דגשים בסוגי התבניות הקיימות בשוק על יתרונן וחסרונן.
אתרי וורדפרס כיום מפציצים את השוק ורמת הפופולאריות של המערכת מרקיעת שחקים מיום ליום, לצורך הבנה כמותית כיום ישנם כ 60 מליון אתרים מבוססי וורדפרס, על פי אתר ויקיפדיה.  כפועל יוצא מכך התפתחו עולמות שלמים ותעשיות מורכבות המספקות שירותים מתאימים לכל אספקט אפשרי במערכת כגון: תבניות חינם ובתשלום, סביבות עבודה לתבניות (Freamworks), תוספים חינמיים ובתשלום, שרותי אחסון ייעודיים, מערכות ניהול מספר אתרים, חברות המספקות שירותי מיטוב פרסומות באתרים ועוד רבים אחרים ומעניינים שלא כאן המקום למנות אותם.

תבניות פרמיום:

ישנם מספר רב של תבניות בשוק העולמי ומעט מאוד בשוק הישראלי.
לתבניות פרמיום ישנם יתרונות רבים: תבניות מוכנות באות מצוידות במגוון רב של תוספי מערכת מובנים, כמעט כולם יכילו ניהול תוכן על ידי עורך ויזואלי מתקדם דראג אנד דרופ ( DRAG AND DROP ) , סליידרים, מצגות וגלריות, כפתורי שיתוף, ממשק להתאמת עיצוב אישי בצורה קלה ונוחה. לכולם יש אתר מרכזי של בית התוכנה ובו ניתן לצפות בדמו הכולל מספר רב של אפשרויות ווריאציות לשימוש התבנית וכמעט לכולם יש אפשרות של ייבוא תוכן דמו על מנת שהרוכש יוכל לראות בפועל כיצד כל אלמנט מורכב במערכת.

תבניות פרמיום - themforest
תבניות פרמיום – themforest

חסרונות בולטים בתבניות פרמיום הנם: מספר רב של אפשרויות שבפועל אין בהם שימוש, כל אחד לפי השימוש שלו כמובן. כתוצאה מכך קוד ארוך ובהרבה מקרים טעינה מיותר של כמות קבצים גדולה שגורמת לטעינה ממושכת. הדמו נראה טוב אך התבנית באתר לא בדיוק עולה בקנה אחד, למרות שזה עניין של תכנון ועיצוב כמובן. ישנה אפשרות לבצע שינויים טבעיים בקלות אך אם רוצים שינוי מהותי נדרש ידע תכנותי. במידה ורוצים להשתמש ב CPT ( CUSTOM POST TYPE ) יש צורך בהבנת התבנית ושינויים רבים.
בגדול אני לא משוחד לא לכאן ולא לכן, אין מסקנה חד משמעית אם סך היתרונות עולה על החסרונות ולהפך. הבחירות שאני עושה כיום הם תלויות פרויקט ולעיתים רבות השימוש בתבנית מוכנה לא מהווה בעיה אך חשוב לזכור שכמעט תמיד בתבניות מוכנות יש צורך בידע תכנותי אלא אם כן מתפשרים שזה גם טוב לעיתים.

תבניות ייעודיות – תבנית בבנייה אישית

תבניות אלו יקרות מאוד במבט ראשון ולעיתים גם במבט שני אולם יש להם יתרונות גדולים וחסרונות בהתאמה, ראשית נומר כי תבנית בבנייה אישית מצריכה אפיון מהודק ומוקפד. הליך הבנייה והפיתוח נשען כולו על מבניות האתר ועיצובו ורק כפועל יוצא מכך ניתן לבנות את התבנית.
יתרונות בבניית תבנית ייעודית: היתרון הבולט הוא מהירות טעינה וקוד מקוצר, ארגון תוכן פנימי באתר בצורה נכונה יותר ונוחה יותר בעת שימוש ב CPT , התאמת תבניות התוכן בצורה מלאה לאפיון ולעיצוב האתר בצורה כזו שקל לנהל אותו. יתרון נוסף אך לא מוכח אלא רק מניסיון אישי הנו קידום האתר בעת שבתבניות בבנייה אישית ישנה התייחסות מהודקת ומוקפדת לעניין זה והתוצאות בהתאם. אתר בבנייה אישית נכונה מאפשר ביטוי לכל גחמה ואו חלום של הלקוח ללא מגבלות שזה יתרון למי שצריך מראה ייחודי או התנהגות ייחודית. יתרון נוסף ומהותי הנו השליטה באופן הזנת הנתונים לעמודים מבוססי תבנית כדוגמא – עמוד חברי צוות שאמור להכיל מספר רב של אלמנטים מובנים כגון שם, תפקיד, השכלה ועוד באופן שבו לכל אחד ישנו שדה קלט בממשק הניהול ומיקום פלט קבוע באתר עצמו.
חסרונות בולטים לבניית תבנית בהתאמה אישית: יקר! ללא ספק זה יקר יותר בצורה משמעותית מרכישת תבנית ואפילו מהשכרת שירותי תכנות לביצוע התאמות לאתר ברוב המקרים. קשה יותר למנהל האתר לבצע שינויים ברמת המבנה ואו ברמת העיצוב בצורה אינטואיטיבית וללא ידע תכנותי זה יהיה על סף הבלתי אפשרי ויש שיומרו שזהו יתרון דווקא ובעיקר לארגונים גדולים.

תבניות חינם:

תבניות חינם: ראשית ניתן למצוא את הרוב הגדול של התבניות באתר הרשמי של וורדפרס. תבניות חינם אשר נוצרות על ידי מפתחים עצמאיים או חברות אשר מגישות את התבנית למערכת וורדפרס ואלו בוחנים אותה על פי רשימת קריטריונים מוקפדים. לאחר קבלת אישור, תבניות אלו ניתנות להורדה באתר הרשמי של וורדפרס דוט אורג.
תבניות אתר אלו מגוונות מאוד ובקלות רבה ניתן ללכת לאיבוד בתוך מרחב עצום אשר בפועל קשה אף להשוות את האיכות של כל אחד מהן. בכתבה זו אנו לא עוסקים בתבניות חינמיות אלא בשאלה האם כדאי להשתמש בתבנית פרמיום או לבנות תבנית ייעודית מאפס.

אם כך המסקנות המתבקשות מסקירה מהירה זו, נשענות בעיקר על השאלה: מה הדרישות לאתר ומה מטרתו לעומת מה יותר טוב או שאלות מסוג אחר אשר אינם מובילות לתשובה נכונה וחד משמעית. אנו ממליצים לבחון שאלות נכונות יותר בטרם הבחירה כגון:

  1. האם יש צורך בעידכונים שוטפים באתר
  2. האם מהירות טעינה וקידום הם עניין מהותי מאוד באתר
  3. האם כמות השינויים הנדרשת בתבנית מוכנה עולה על גדר הסביר
  4. כיצד
Scroll to Top
דילוג לתוכן